Eindelijk. Het is zo ver. Na 3 jaar uitstel door de pandemie gaan we in januari 3 weken naar Thailand. Een reis waar we al heel lang naar uitkijken.
Hoe dichter de vertrekdatum komt, hoe meer ik ermee bezig ben.
Een groot deel van de reis ligt al vast vanaf dat we geboekt hebben, maar er zijn ook een heel aantal dingen die nog moeten gebeuren. En dat zijn dingen die al maanden op mijn Later-Misschien-lijst staan. Taken waarvan ik wist dat ze nog moesten gebeuren, maar waarvoor het bij het boeken nog veel te vroeg was.
De logische dingen zoals:
- de zetels op het vliegtuig vastleggen
- zorgen dat iemand ons naar de luchthaven kan brengen
- extra kledij kopen
- …
Maar ook een aantal dingen die specifiek zijn voor deze reis. We gaan naar een ander continent en dat heeft toch wat gevolgen.
- Hoe zit het daar bijvoorbeeld met het bellen met je smartphone?
- En met je data-abonnement?
- Moeten we Thais geld meenemen of gewoon ginder afhalen?
- Gaan onze bankkaarten daar werken?
- Hoe gaan we met de gigantische jetlag om?
- Kan/mag ik daar een auto of brommer huren?
- …
Om zoveel mogelijk van die vragen te beantwoorden ben ik een maand geleden beginnen filmpjes op Youtube bekijken en dingen beginnen Googlen. En dat heeft mij heel veel geleerd.
- Geld afhalen is daar bijvoorbeeld geen goed idee. Per keer dat je geld afhaalt, betaal je ongeveer € 6,00 transactiekost.
- Met je Belgisch abonnement bellen en data gebruiken is ook geen goed idee.
- Je mag een brommer huren, maar je mag er niet mee rijden 🤔.
- …
Ik ben ondertussen dus goed voorbereid en het zal de komende maand alleen nog maar beter worden.
Zo ligt het ondertussen al vast dat we na de landing in Bangkok en het ophalen van de bagage, de kelder van de luchthaven in moeten om geld te gaan wisselen. Daar krijg je het beste tarief.
Daarna gaan we terug naar boven om bij True Move simkaarten te gaan kopen. Ik weet zelfs al welke en wat de prijs is.
Ik heb zelfs al de app voor de Aziatische tegenhanger van Uber geïnstalleerd en geconfigureerd.
Waarom vertel ik dat nu eigenlijk allemaal? Wat heeft dit met productiviteit te maken?
Wel… een heel aantal van die taken zaten al maanden in mijn systeem. En in de loop van het jaar heb ik af en toe nog wat taken toegevoegd op het moment dat ik ergens aan dacht.
En die taken die kwamen ongeveer een maand geleden in mijn systeem naar boven, omdat het langzaamaan tijd werd om met de voorbereidingen te beginnen.
En tijdens het afwerken van deze taken zijn er nog heel wat taken bijgekomen. Zo moet ik deze maand nog een internationaal rijbewijs gaan halen. Dan mag ik wel met die brommer en auto rijden.
Nog niet alles is 100% duidelijk en ik ga ik niet de volledige 3 weken volledig op voorhand plannen. Maar ik heb wel al een hele waslijst aan mogelijke uitstappen klaar staan die ik ginder kan raadplegen.
En daarbovenop heb ik ook een nog veel grotere waslijst aan restaurants en straten met street food klaar staan.
Om echt helemaal voorbereid te zijn heb ik in Google Translate al een aantal veelgebruikte woorden en zinnen klaar staan.
0% stress en helemaal klaar voor het onverwachte. 😀
Stel je voor dat ik een 2-tal weken voor het vertrek pas in gang was geschoten op basis van wat ik had proberen te onthouden van wat ik moest doen. 🤯
Jan.