Binnen mijn productiviteitsmethode gebruiken we contexten voor taken. Een context is een plaats of middel dat je nodig hebt om die taak te kunnen doen. Typische contexten zijn ‘Thuis’, ‘Kantoor’, ‘Telefoon’, ‘Wekelijkse statusvergadering’, ‘Medewerker X’,…
Het nut van die contexten is dat je je takenlijst gemakkelijk kan filteren. Ben je op kantoor dan filter je je taken op de context ‘Kantoor’ en zie je alleen de taken die je daar kan doen. Die andere taken die je op die plaats toch niet kan doen, wil je ook niet zien. Die staan maar in de weg.
Enkele dagen geleden had ik een persoonlijke begeleidingssessie met een nieuwe deelnemer, en die vertelde me dat hij een context 'WC' had. En dat gebruikte hij om tijdens de iets langer durende WC-bezoeken een lijstje te hebben van artikels of nieuwsbrieven of andere dingen die hij dan kon lezen of bekijken.
Voor veel mensen gaat dit te ver, maar ik vond het wel een goed idee. Niet dat ik het ga gebruiken, omdat ik op diezelfde plaats door mijn social media scrol.
Het toont wel aan dat dit systeem flexibel is. Iedereen heeft andere contexten. Er zijn er een paar die iedereen heeft. Zoals ‘Kantoor’ en ‘Thuis’. Maar de ene heeft een context ‘WC’ terwijl iemand anders een context ‘Auto’ heeft.
Deze contexten zijn ook heel flexibel. Het is niet dat je je contexten in het begin moet vastleggen en daarna niet meer mag veranderen. Integendeel zelfs. Tijdens onze verbouwing had ik een context ‘Aannemer’, omdat ik daarmee in die periode heel wat moest bespreken. Nu heb ik die context niet meer nodig.
Een andere creatieve context was ‘Na corona’. Van 2020 tot 2022 waren we heel beperkt in ons doen en laten, en moesten we heel wat dingen uitstellen tot op het moment dat we weer meer mochten. Afspreken met vrienden kreeg bij mij toen de context ‘Na corona’. Net zoals restaurants uittesten of een museum bezoeken en zo. Vanaf het moment dat de maatregelen begonnen te versoepelen, moest ik gewoon die context erbij nemen en kon ik die dingen beginnen inplannen.
Mensen die veel op zakenreis gaan hebben waarschijnlijk een context ‘Vliegtuig’. Op die plaats ben je heel beperkt in wat je kan doen en dan is het heel fijn om daarop te kunnen filteren en alle taken die je daar niet kan doen onzichtbaar te maken.
Hiermee wil ik niet aanmoedigen dat je altijd en overal moet werken. Van mij mag je evengoed op het vliegtuig naar films of series kijken. Maar als je tijdens een vlucht je tijd nuttig wilt besteden, dan is die context een hele goede. Vergelijk het met de context 'Auto' die ministers wellicht hebben. Zij worden de hele dag rondgereden en gebruiken die tijd om te werken. Maar ook daar ben je beperkt in je doen en laten.
Dus, laat je creativiteit de vrije loop en experimenteer met jouw eigen unieke contexten! Je productiviteitssysteem moet bij jou passen als een perfect zittende jas, en alleen jij weet wat je nodig hebt om in jouw dagelijkse leven soepel en efficiënt te navigeren. Dus ga je gang, voeg die context 'Hond uitlaten' of 'Koffiepauze' toe als dat je helpt om het meeste uit je dag te halen. Want uiteindelijk draait het allemaal om het vinden van wat voor jou werkt, en wie weet, misschien ontdek je wel je eigen 'WC' context!