Het is zaterdag en mijn Getting Things Done® systeem is een puinhoop 😞
Wat een week…
Laat me even kort samenvatten wat er deze week gebeurd is.
Voor mijn klant moest ik deze week niet werken dus massa’s tijd. Dat dacht ik althans.
Ik had uiteraard een aantal dingen gepland. Taken of projecten die al een tijdje waren blijven liggen omdat ik er niet aantoe kwam. En ik wou ook wat vrije tijd.
Die vrije tijd is trouwens gelukt. Dinsdag ben ik een dagje naar zee geweest met mijn vrouw.
Maar bijna alles wat ik gepland had is blijven liggen omdat er een aantal dingen waren tussen gekomen en het plots zeer druk werd. Gevolg:
En toch voel ik geen stress. Ik vind het zelfs niet erg. Want ik heb nog steeds controle.
Het is niet dat ik mijn systeem niet bekeken heb. Ik heb elke dag een paar keer snel mijn GTD inbox bekeken of er geen dingen in zaten die dringend waren. Hetzelfde voor mijn lijst met eerstvolgende acties. Het is niet volgens het boekje maar deze week wel noodzakelijk.
Ik heb niets gemist. En de dingen die echt moesten gebeuren zijn ook gebeurd. Want uiteraard zijn er tijdens deze week ook heel wat taken wel gebeurd. Veel taken die maandag ochtend nog niet in mijn systeem zaten.
Maar ja, soms zijn er zo van die weken dat alles in het honderd loopt en dat je aandacht naar andere, belangrijkere en/of dringendere taken gaat. En soms is het gewoon te druk om je systeem te onderhouden. That’s life.
En weet je dat wat ik nu aan het doen ben, dit hier schrijven, ook niet op de planning stond? En toch ben ik het aan het doen. Wetende dat mijn systeem nog steeds één grote chaos is. Maar nú heb ik inspiratie en nú heb ik er tijd voor. Want ik heb uiteraard snel even gekeken of er iets anders was dat dringender is.
Maar als dit artikel geschreven is ga ik aan de slag en mijn systeem up to date brengen. En dat is heel eenvoudig: